Nu m-am gandit vreodata ca voi fi pe punctul de a adormi la un concert filarmonic… ca in seara asta. Si inca la Ein Deutches Requiem de Brahms, cu dragostea mea speciala din second movement

Am plecat vioaie spre concert. M-am asezat in primul rand, ca sa ma invaluie sunetele si vibratiile mai bine. Insa… Inca de la inceput, un fotograf a forjat aparatul sau imortalizator in fata mea. Apoi in dreapta, in spate, pe laterale, pana cand un muzician de la contrabas, i-a facut semn sa se aseze…

Abia cand acesta s-a potolit intr-un final, am sesizat lentoarea dirijorului. Care extrem de… matur, a intins recviemul cu vreo douazeci de minute mai mult decat a vrut compozitorul… Mi-a fost teama c-o sa-mi cada pleoapele pe jos, si mandibula, iar in coltul gurii o sa-mi sclipeasca o lacrima de varsta a treia… bis…

Fara sa fiu specialista, stiu ca muzica nu mai are acelasi efect, daca nu se interpreteaza corect partitura, tinand cont de notificatiile compozitorului. Astfel ca bagheta dirijorului poate fi magica sau… sedativa. Intelegerea dirijorului vizavi de compozitor, ar avea aceeasi importanta ca intelegerea traducatorului pentru autorul unei carti.

Am creat odata o coregrafie pe una dintre uverturile lui Rossini. Care se stie ca isi compunea muzica intr-o viteza uluitoare – si uneori atat de imprastiat incat servitorul sau abia daca-i putea strange lucrarile si tine socoteala… Ritmul sau a si fost ceea ce m-a inspirat. Era vorba de uvertura operei Cotofana hoata.

Cand am sugerat dirijorului sa conduca orchestra mai lent pe anumite masuri – pentru ca balerinii sa-si poata incadra miscarea mai bine pe muzica – m-a privit mirat. – Cioe, e Rossini, piu lento di cosi non si puo!  Si intr-adevar, cand am ascultat varianta lenta… Isi pierduse tot farmecul…

Nu prea merge sa asculti Rossini in tempo de Bach, sau vreun adagio de Albinoni in tempoul lui Paganini. Se intra usor in alte sfere de intelegere…

Muzica inseamna magie. Un farmec care, pe cat de greu se construieste, pe atat de usor se poate evapora…

 

 

 

Anunțuri