Etichete

, ,


Azi am primit un martisor muzical, o invitatie la concert cameral, pe care am onorat-o cu voluptate. Cred ca-mi voi face pana la urma, abonament la concertele de joi…

Am savurat Integrala de Bach, in 6 suite pentru violoncel solo, interpretate pentru prima data de un artist roman intr-un singur concert: Razvan Suma – dupa cum spune prospectul de sala – pe un fundal de videoproiectie, creat de artistul multimedia si muzicianul Tom Brandus. Iar in partea a doua, Cvartetul Gaudeamus din Brasov, interpretand Cvartetul nr.5 de Sostakovici, de asemenea asortat cu ecran de proiectie video, deruland filmul exclusiv de imagini Carpe Diem in arta spectacolului.

Cioran spune ca fara Bach, teologia ar fi lipsita de obiect, facerea lumii ar fi fictiva, iar neantul de netagaduit. Da, D-zeu se exprima prin Bach in biserica. Cele mai reusite scrieri muzicale la orga sunt ale lui, se disting clar de celelalte si nu se poate sa nu-ti atinga sufletul. Violoncelul preia austeritatea religioasa si-i da o caloare speciala…e si instrumentul meu clasic preferat…dupa vioara si pian…

Daca sunetul sau grav si impecabil construit de arcusul lui Suma te purtau, la concertul din seara asta, spre meditatia sec. XVIII, proiectia celor patru ecrane din spatele interpretului cu fata scaldata intr-un splendid joc de lumini, te aduceau in prezent. S-a creat o atmosfera de vis: visul lui Razvan Suma, care-l slujea pe Bach cu pleoapele stranse si fata radiind in culori ca albastru-gheata, mov sau nuante de rosu, fosfor…Vis ce-a durat aproape doua ore, intrerupt doar din cand in cand de scurte pauze, necesare reacordajului…Delectare statica, adevarata provocare pentru mine!

Cvartetul lui Sostakovici s-a consumat intr-o jumatate de ora, dar n-am simtit ca fiind plictisitor niciun minut din ea. Muzica titra bine filmul proiectat, al carui protagonist se visa Shakespeare scriind povestea Romeo si Julieta, in imagini-simbol interesante si miscari actoricesti expresive. Mi-a placut. Anul acesta Cvartetul Gaudeamus sarbatoreste 25 de ani de activitate. Multi inainte, cu cel putin la fel de mare succes national si international, ca si pana acum!

Abia astept urmatorul concert, de 8 Martie!

